Våre kurstilbud

Administrator
Som administrator i Moodle bør du beherske alle komponenter. Vi i Efaktor setter opp kursportalen med anbefalte innstillinger og holder disse oppdatert når det kommer nye versjoner og ny funksjonalitet slik at jobben din som administrator blir enklere. De elementene du uansett bør kunne, omhandler brukeradministrasjon, kursadministrasjon og rapporter. Administrator-opplæringen vår fokuserer på disse elementene.
En administrator bør beherske alle komponenter, og derfor anbefaler vi at administratorer også gjennomfører opplæring i kursutvikling.
Kursadministrasjon
– Innmeldingsmetoder
– Sikkerhetskopiering / gjenoppretting
– Importer
– Gruppestyring
– Fullførtsporing
– Tilgjengelighetsrestriksjoner
– Kursinnstillinger
– Karakterboka
Rapporter
– Brukerrapporter
– Kursrapporter
Administrator-funksjoner
– Språkinnstillinger
– Roller
– Cookies
Brukeradministrasjon
– Opprette nye brukere
– Brukerprofiler
– Roller
Kursutvikler (Lærer)
Som kursutvikler må du i første rekke beherske elementer knyttet til kursoppsett og gjennomføring. En kursutvikler fokuserer derfor på områdene kursopprettelse og kursinnstillinger, innmeldingsmetoder og bruk av aktiviteter og ressurser. Vi gjennomgår aktiviteter og ressurser ut fra kundens behov.
– Kursoppretting og kursinnstillinger
– Bruk av Moodles innholdsverktøy
– Kursdesign
– Påmeldingsmetoder
Som kursutvikler vil det ofte gå en del tid fra man har fått opplæringen til et kurs er ferdig produsert. Vi har derfor også en liten opplæringspakke/workshop for ferdigstilling av kurs. Under en slik workshop vil vi sjekke at innstillinger knyttet til karakterbok, fullførtsporing og innmeldinger er korrekt satt opp og at kurset er brukervennlig.


Nettpedagogikk
En nettpedagogisk workshop med kursproduksjon foregår vanligvis ved at dag 1 tar for seg teori, etablerer et felles begrepsapparat og ikke minst en tar tak i eget kursutviklingsprosjekt. Målet med dag 1 er derfor at alle kursdeltakerne nå kan fortsette på egenhånd fram til neste samling.
Målet med mellomperioden er at en skal få hjelp/kunne stille spørsmål mens en jobber med kursutviklingen. Mellomperioden varer over noen uker (vanligvis 3-5 uker) hvor kursdeltakerne jobber med egne prosjekter eller samarbeider om et felles kursutviklingsprosjekt. Underveis gis det veiledning på arbeidet som gjøres via webmøter ca en gang i uka, samt svar på spørsmål som stilles i forum på læringsplattformen.
Målet for dag 2 er at kursdeltakerne så langt råd skal få ferdigstilt egne/eget kurs og vite hvordan en fører et utviklingsprosjekt fram til publisering. Vi tar en gjennomgang av det som er laget, og ser på hva som fortsatt må til for at dette skal bli et virkelig godt kurs, hvordan en bør evaluere for å kunne forbedre kurset i neste versjon osv.
Har kunden kursproduksjon som krever mer tid, må det i blant legges til en dag 3 og emnene fordeles litt annerledes. Dette gjøres i samarbeid med kunden.
Se nederst på siden for kursoppsettet
Bestill kurs her
Nettped Dag 1
09:00-09:30 |
Presentasjon og info om hvordan Nettped-programmet er organisert. |
09:30 – 10:30 |
Oversikt over Nettpedagogikk-feltet Gjennomgang av begreper og definisjoner som bør være et felleseie. |
10:30 – 10:45 |
PAUSE |
10:45 – 12:00 |
Gode læringsdesign for nettbasert læring Vi ser på hva som kjennetegner gode læringsdesign for nettbasert læring og hvilke modeller som er mest aktuelle for dere. |
12:00 – 13:00 |
LUNSJ |
13:00 – 14:00 |
PROSJEKTANALYSE Vi analyserer deres behov mer systematisk for å avdekke utfordringer og muligheter. |
14:00 – 14:15 |
PAUSE |
14:15 – 15:30 |
Praktisk metode for egen produksjon Vi ser på hvordan en kan organisere innholdsproduksjonen uten å gå i de verste fallgruvene. |
15:30 – 15:45 |
PAUSE |
15:45 – 17:00
|
Kursutvikling i Moodle En rask gjennomgang av prinsippene for innholdsproduksjon i Moodle med fokus på arbeidsflyten. |
Nettped Dag 2
09:00-09:30 |
Presentasjon og info om kursutviklingsstatus. |
09:30 – 10:30 |
Status fra 1.workshop-dag og arbeidet i mellomperioden Dette er kursdeltakernes mulighet til å presentere hva som er gjort, hvilke utfordringer som en opplevde og hvordan de ble løst. |
10:30 – 10:45 |
PAUSE |
10:45 – 12:00 |
Gjennomgang av problemstillingene fra 1.økt Vi ser på meldte utfordringer, og om det finnes andre alternativer som kan tas med i vurderingen i denne versjonen eller senere versjoner. |
12:00 – 13:00 |
LUNSJ |
13:00 – 14:00 |
Kobling mellom e-læring og medstudentlæring Vi ser på hva sosiale medier og veiledningsfeltet kan bidra med i e-læring. |
14:00 – 14:15 |
PAUSE |
14:15 – 15:30 |
Avslutning – Hva nå? Evaluering og tilbakemeldinger. |